Do góry
Wspólnota Dobrego Słowa i Eucharystii

Aktualności

20 Kwi 2024;
09:00AM - 03:00PM
Spotkanie formacyjne

2 Sm 7,18-19.24-29; Ps 132,1-5.11-14; Ps 119,105; Mk 4,21-25

A co jeśli to jest skandalicznie niewierzące, ale naprawdę u siebie?

Duchu Święty, ogarnij nas swoją świeżością. Niech ona z całą mocą, jaką dysponujesz, dotknie stęchlizny wszelkiego rodzaju: obojętności, zapatrzenia się w swoje słabości, uprzedzeń, konfliktów, niedogadania – wszystkiego, co chce krępować działanie Twojej mocy i tej świeżości, którą przynosisz w słowie. Rozbij także te wszystkie dystanse i dystansiki, które są w nas, które nie pozwalają bezpośrednio, osobiście dać się pociągnąć Twojej miłości.

Dziś jest wspominany św. Tomasz z Akwinu, patron między innymi uniwersytetów, ale także i szkół katolickich. Z tego względu, ale nie tylko, dwie rzeczy na początek. Pierwsza to ta, że zarówno św. Tomasz, jak i patron Zespołu Szkół Katolickich, w którym dane mi jest być jednym z katechetów, to osoby, które zbuntowały się w swoim domu. Bo z domu uciekał Stanisław Kostka, żeby realizować marzenia, te, które widział, jako dar od Boga – powołanie. Też wbrew swojej rodzinie do zakonu dominikanów wstąpił Tomasz z Akwinu. To jest jeden z powodów, od którego zaczynamy to rozważanie i od razu mamy zachętę: Jeśli chcesz iść za Panem, chcesz żywo i świeżo doświadczać Jego mocy, to niewykluczone, że trzeba wejść w konflikt z tym, co nam najbliższe. Jak to: z tym co nam najbliższe? Co jest nam najbliższe, najłatwiejsze? Zniechęcenie, stary człowiek, te jego wszystkie numery, które podpowiada, ten klimat pseudo-rodzinny, że ułożyliśmy się już w swoich planach na zniechęcenie, na różne rzeczy, te plany nas tak mocno trzymają, żeby czasem nie ruszyć. Może warto wziąć pod uwagę to, co usłyszał Abram, kiedy zwracał się do niego Bóg: Wyjdźże, ruszże się, daj zgodę na poruszenia twojego serca, nawet najmniejsze, łap te najmniejsze ziarenka gorczycy, o których niebawem też będzie w Ewangelii, wejdź w konflikt z sobą, z tą częścią siebie i nie traktuj tego, jako coś dziwnego, ale naturalnego, żeby iść za Panem.

Drugi powód to jest ten, że św. Tomasz z Akwinu umarł w drodze na jeden z soborów i wiele na to wskazuje, że miał na tym soborze wytłumaczyć się z bardzo kontrowersyjnego zdania, którego bronił. A jest to zdanie, jakie szło po linii przekonań, jakie Tomasz – poszukiwacz prawdy, filozof, teolog – odnalazł w Piśmie. Chodziło o osobiste przekonania, w których się jest. To są bardzo ważne rzeczy. Do czego jesteś osobiście przekonany, w czym jesteś naprawdę ty?

Podejrzewam, że niejeden i niejedna z nas szukałby jakichś pobożnościowych i szlachetnych poruszeń, takich, które są akceptowane przez naukę Kościoła i ogólnie pojętą mądrość życiową, tymczasem Tomasz mówił – i to jest to zdanie, z którego miał się tłumaczyć – że jeśli człowiek wewnętrznie jest przekonany, że trwanie w Kościele i przy Chrystusie jest czymś dla niego złym i trwa w tym Kościele i przy Chrystusie, to grzeszy. Bo przekonanie, choćby nawet było obiektywnie błędne, jeśli osobiście naprawdę człowiek jest na tym etapie, jest kluczowe z poszukiwaniem prawdy, która niesie wolność, a która wcześniej, czy później doprowadzi do źródła. A źródłem jest Bóg.

Gdyby dzisiaj ciebie zapytać droga siostro, drogi bracie: na ile jesteś bliski swoim przekonaniom, i na ile z tego miejsca, z tych przekonań pozwalasz się spotkać Panu z tobą? Na ile ubierasz się w jakieś pozy, pozory, stroje, postawy, które wydaje ci się, że powinieneś przyjąć, kiedy sięgasz do słowa?

Tomasz trzymał się mocno tego przekonania. Niektórzy mniej lub bardzie złośliwi mówią, że wolał umrzeć w drodze na sobór, niż z tego się wytłumaczyć. Jest to trochę złośliwe, ale i dające do myślenia, bo Kościół rzeczywiście odkrywa. i jest oficjalnie obecne w nauczaniu Kościoła to, co Tomasz mówił, z czego jechał się na ówczesny czas wytłumaczyć.

Być w swoich przekonaniach. Jeśli Bóg ma cię zbawić, to ma cię zbawić i dotknąć w miejscu, w którym jesteś, nie w miejscu, które ci wyznaczył i powiedział: Dojdziesz do tego miejsca, dopiero pogadamy. Nie. On właśnie wychodzi do twojego miejsca, w którym jesteś, w którym w tej chwili jestem ja i tam chce ze mną rozmawiać.

Jeśli nużą cię rozważania, bądź nie trafiają do ciebie, to niewykluczone, że jednym z powodów jest to, że spotykasz się z Bogiem poza sobą, nie w sobie. Spotykasz się z Bogiem, nie w tym nikłym płomyku, którym jesteś, ale kładziesz ten nikły płomyk, przykrywasz korcem i dusisz w sobie siebie. Dlatego – być może – cię to męczy.

Słuchając tego słowa i patrząc na nie przez pryzmat życia św. Tomasza, spróbujmy siebie zapytać: Czy mamy to coś? Jakie coś? Bo kto ma, temu będzie dane; a kto nie ma, pozbawią go i tego, co ma. No właśnie to coś, takiego naprawdę swojego. Czy my jesteśmy u siebie i z tego miejsca u siebie przemawiamy do Boga i pozwalamy tam Bogu się słuchać? Czy też stajemy się bardzo jacyś, albo zbytnio pobłażliwi i tak powierzchownie sobie to słowo rozważamy, nie dotyka naszego serca, spływa, jak woda po kaczce, bądź druga skrajność – jesteśmy zbyt rygorystyczni względem siebie. Wtedy naciskamy na siebie oczekując nie wiadomo czego, a ponieważ nam to nie wychodzi, odrzucamy światło, odrzucamy słowo, które niesie w sobie sens życia, a które przecież nie chce nam zagrozić, nie chce nas ogłupić, zanudzić, ale ożywić, oczyścić.

Panie, który chcesz, abyśmy odkrywali, jak blisko jesteś nas i tej sytuacji, w której aktualnie się znajdujemy, ujmij nas działaniem Ducha Świętego, dodaj nam odwagi bycia u siebie, nawet, jak to bycie u siebie jest skandalicznie niedojrzałe, żałośnie niedorosłe i absolutnie niewierne, naiwne, głupie, czy skandalicznie niewierzące.

Ksiądz Leszek Starczewski

Słowo

2024.03.16 - Konferencja - br. Marek Chmielewski (20)
16 marzec 2024 20:20
2024.03.16 - Homilia - br. Marek Chmielewski (12)
16 marzec 2024 20:11

Echo Słowa

Czytania

Źródła nie znaleziono

Gościmy

Odwiedza nas 284 gości oraz 0 użytkowników.

Nowi użytkownicy

Zalogowani

Wszyscy

888586
DzisiajDzisiaj78
WczorajWczoraj112
W tym tyg.W tym tyg.636
W tym mies.W tym mies.4229
WszyscyWszyscy888586

logowanie